Chemische sector heeft mensen nodig om klimaattransitie te versnellen
Veel jongeren kiezen voor een kantoorbaan, maar we hebben juist mensen op de industrievloer nodig. Zeker met het oog op de uitdagingen waar we voor staan. Denk aan de klimaattransitie, verduurzaming en digitalisering.
Onno de Vreede, Coördinator Human Capital Agenda bij Chemistry NL: "Meer dan 800.000 Nederlanders verdienen in de industrie hun inkomen. Van onderzoeker in een lab, tot onderhoudsmonteur of procesoperator in een fabriek. Zonder (chemische) industrie hebben we geen geïsoleerde huizen, elektrische auto's of de nieuwste smartphone. Een cruciale sector als het gaat om onze welvaart en welzijn."
Meeste druk op mbo
Helaas hebben jongeren nog steeds een verkeerd beeld van de chemische industrie. Dat is ook te zien in de resultaten van recent onderzoek, uitgevoerd door de VNCI en Chemistry NL. "Wat direct opvalt is de toenemende vraag naar mbo-procestechniek. We zien dat 50% van de afgestudeerden met een mbo-3 of mbo-4 opleiding procestechniek in de chemie gaat werken, de overige afgestudeerden kiezen voor een andere sector. En dat zijn nou juist de mensen die we zo hard nodig hebben in de klimaattransitie. Jongeren kiezen vaak voor een opleiding omdat het ze leuk lijkt, maar het is ook belangrijk om naar het arbeidsmarktperspectief te kijken."
In de resultaten zien we dat het aantal chemische mbo-vacatures is vervijfvoudigd sinds 2014. “Dit is opmerkelijk, omdat vaak wordt gedacht dat de huidige automatisering leidt tot minder banen op mbo niveau. Dit zien we niet terug in de huidige cijfers", aldus de Vreede.
Deze enorme stijging heeft verschillende oorzaken:
- Er zijn minder mbo’ers beschikbaar
- Veel mensen zijn met pensioen gegaan
- Een groep mensen kiest voor een baan in een andere sector
Instroom chemiestudenten
De totale instroom van chemiestudenten in mbo, hbo en wo is gestabiliseerd op 8.000 per jaar. Waarbij de instroom in het mbo dalend is, 19% lager dan in 2014. “We hebben een belangrijke opdracht: we moeten ons als sector nog beter presenteren als aantrekkelijke werkgever en zo jongeren overtuigen om te kiezen voor een carrière in de techniek en de chemie. Dit doen we bijvoorbeeld via de VNCI en C3 campagne 'Wij zijn Chemie'. Waarbij chemiebedrijven digitale gastcolleges geven aan middelbare scholen en mbo-onderwijs. Juist nu met corona staan scholen te springen om dit soort digitale initiatieven. Het is natuurlijk een stuk leuker om een digitaal kijkje in de keuken te krijgen en te zien waar het gebeurt."