Startup Circtec: oude autobanden als grondstof
Autobanden verbranden? Niet als het aan Circtec ligt. Deze startup zet afvalbanden om in duurzame chemicaliën door middel van pyrolyse.
Met hun chemische proces zetten ze gebruikte autobanden om in duurzame scheepsbrandstof, circulaire nafta en teruggewonnen carbon black. Deze carbon black werken ze op tot ze het weer kunnen verkopen aan de rubberindustrie, die het kan gebruiken in nieuwe autobanden. Bij het pyrolyseproces komt ook syngas vrij, dat Circtec weer gebruikt als energiebron voor het proces. “Het proces wordt opgestart met aardgas, maar zodra je syngas produceert is het proces zelfvoorzienend”, zegt plant manager Paul Compagne. “Zo behalen we een significante CO2-reductie.”
“Een belangrijke grondstof voor een autoband, natuurrubber, komt uit de rubberboom en is dus van biologische oorsprong ”, zegt Pieter ter Haar, R&D directeur van Circtec. “Maar dit rubber is van zichzelf niet stevig genoeg. Een elastiekje rek je makkelijk 600 procent uit. Als je dat materiaal voor een autoband gebruikt is hij binnen 100 kilometer versleten. Carbon black versterkt het rubber. Het is een heel klein deeltje dat precies tussen de rubbermoleculen past, waardoor het moeilijker wordt om het rubber uit elkaar te trekken en het rubber minder verslijt.”
Flagshipfabriek
Circtec bouwt nu een flagshipfabriek in Delfzijl. Het hoofdkantoor staat in Londen en ze hebben al meer dan tien jaar twee kleinere fabrieken in Polen en Duitsland, maar de plant in Delfzijl moet uiteindelijk bijna 180.000 ton bandensnippers per jaar gaan verwerken. Dat is ongeveer 6 procent van alle afvalbanden uit Europa. Paul: “De financiering voor de eerste fase is sinds mei rond en we zijn afgelopen winter begonnen met bouwen. Na de zomer van 2025 willen we op 20 procent van de capaciteit gaan draaien, waarna we de fabriek zo snel mogelijk uitbouwen. We hebben 120 medewerkers nodig." Het bedrijf rekruteert nu operators en ploegleiders. “Gelukkig kunnen we ze zelf opleiden bij onze bestaande fabriek in Polen.”
Circtecs fabriek in Delfzijl gaat zo’n tien keer zo groot worden als alle andere vergelijkbare fabrieken in de westerse wereld. Ze zitten in een havengebied en hun grondstof, versnipperde afvalbanden, komt per boot aan. Het traject om vergunningen te krijgen was niet makkelijk. “Maar we kregen veel steun van Groningen Seaports. Het project past binnen de ambitie van de regio, die wil inzetten op circulair en de nieuwe economie. We hebben middels subsidies steun gekregen van zowel de regionale als de nationale overheid”, aldus Paul.
Het bedrijf haalde 150 miljoen euro op met, naast overheidssteun, investeringen van BP, Novo Holding en A.P. Moller Holding. Voorlopig zijn al hun producten volledig uitverkocht. “Al onze vloeibare producten, waaronder onze HUPA scheepsbrandstof en circulaire nafta, gaan de komende jaren naar BP. Birla Carbon, ‘s werelds grootste producent van carbon black, zal de komende jaren ons herwonnen carbon black uit Delfzijl afnemen”, zegt Pieter.
3x Circulair | In gesprek met startups Beryl Circular, Circtec en Cashew Shell Biorefinery
Omdat Circtec een nieuwe, innovatieve industrie opzet, is het belangrijk dat de politieke koers daarin blijft ondersteunen. Zeker omdat de fabriek kan bijdragen aan de CO2-reductiedoelen van Nederland. Pieter: “Er komen weinig nieuwe bedrijven van dit formaat uit de grond. Deze nieuwe sector is aan veranderingen onderhevig en we moeten onze krachten bundelen voor de circulaire chemie.”
Circtec is lid van de VNCI.