15.05.2023

Pubers zijn net mensen

In de Maasvlakte kun je mooi wielrennen, maar er wordt ook veel CO2 uitgestoten. Dat is de korte samenvatting van een leerling over onze gastles met als onderwerp de chemische industrie. Ze zijn bezorgd over de toekomst, maar niet van plan om in de tunnelbak van de A12 te springen om te protesteren.

 

Column Roderik Potjer | Op uitnodiging van de bevlogen scheikundedocent Menno Vaas geven mijn collega Rhea Lambregts en ik een gastles aan twee 5 vwo-klassen van het Lyceum Rotterdam. De meeste leerlingen zijn geïnteresseerd en goed bij de les. Andere leerlingen zijn overduidelijk ergens anders met hun hoofd, pubers zijn net mensen. We vertellen ze wat de chemische industrie is, wat deze bedrijven doen, welke producten ze maken en welke issues er zijn voor deze bedrijven. Met een klein beetje hulp weten ze bedrijven uit de sector te noemen. Ook komen ze met vraagstukken zoals hoe we om moeten gaan met CO2-uitstoot van grote bedrijven.

We vragen wie zich zorgen maakt over de toekomst. De meeste handen gaan in de lucht, maar protesteren komt niet in ze op. Ze vragen zich af wat je bereikt met protesteren. Ze vinden het beter om te werken aan oplossingen en begrijpen dat de chemie daar een rol in kan spelen. En zeker vastplakken aan kunstwerken, of deze overgieten met soep, veroordelen ze sterk. Maar dit kan ook komen door het feit dat deze school sterk inzet op kunstonderwijs.

Tevreden lopen Rhea en ik de school uit. Het is inspirerend om met jongeren over je werk te praten. We geven ze een blik op de sector, maar zij geven ons hun denkbeelden en visies mee. Dat vormt ons en geeft stof tot nadenken.

Een gastles geven geeft energie en is een mooie aanvulling op het reguliere onderwijsprogramma. Leerlingen komen op deze manier met verschillende sectoren en beroepen in aanraking. Dit kan een belangrijke bijdrage leveren aan een beter begrip van de soms droge materie uit de boeken. Ook kan het motiveren om te leren. De leerlingen maken zo kennis met beroepen en carrièremogelijkheden die ze misschien nog helemaal niet in beeld hadden. Gastlessen zorgen voor een prachtige verbinding van de praktijk met het onderwijs.

Daarom vindt VNCI het belangrijk om chemiebedrijven te ondersteunen bij het geven van gastlessen en het matchen van de bedrijven met scholen die een gastles willen. Samen met stichting C3 hebben wij daarom het programma ‘Wij zijn chemie’ uitgerold. C3 legt de contacten met de scholen en wij zorgen voor gastdocenten via de bedrijven. Een perfecte match.


Wil jij ook een gastles geven?

Wij helpen je graag. En weet je niet zo goed hoe je dit moet aanpakken? Geen probleem, ook hierbij kunnen wij je helpen. In onze Wij zijn Chemie Toolbox hebben we een groot aantal tips verzameld waarmee je aan de slag kan. Maar het belangrijkste is het gewoon doen. Het geeft energie en voldoening. Dat hoor je van iedereen terug.