14.11.2024

5 tips om de ‘verborgen’ verhalen over de chemie meer zichtbaar te maken

Wat scoort goed en wat werkt juist niet op LinkedIn? Wat heeft de meeste impact: een like, comment of een repost? Maar ook: op welke onderwerpen wil jij je profileren en hoe laat je dat zien? Al deze vragen kwamen vorige week aanbod tijdens drie workshops ‘Vertel je verhaal & LinkedIn’.

 

Bij onze lidbedrijven Nedmag  (Veendam), Techsharks (Eindhoven) en LyondellBasell (Rotterdam) gingen deelnemers van verschillende chemiebedrijven aan de slag met het verbeteren van hun LinkedIn-vaardigheden. De ‘kijker, geen liker’, sceptische beginner en door de wol geverfde influencer werkten aan het opfrissen van hun eigen LinkedIn-profiel, want you never get a second chance for a first impression. Vervolgens schreven ze een post vanaf hun persoonlijke profiel, al dan niet met de hulp van ChatGPT.

Trainer Anneke van der Voort van PRMinded deelde onderwerpen om over te vertellen, zoals informatieve bijdragen en artikelen, events en presentaties die je bijwoont, mijlpalen op het werk en project updates. Maar je kunt LinkedIn ook goed inzetten voor promotionele doeleinden, bijvoorbeeld voor events, webinars of het aankondigen van een beurs, en natuurlijk voor het delen van vacatures.

“Deelnemers moeten even over een drempel heen om vanaf hun eigen profiel te posten”, zegt Anneke. “Maar het is mooi om te zien hoe ze geïnspireerd naar huis gingen en beseffen dat ze meer te vertellen hebben dan ze aanvankelijk dachten.”

Geleerde lessen

  1. Commentaar (comment) heeft het grootste effect op het bereik van een bijdrage. Na commentaar geeft een directe repost* (zonder toelichting) de grootste boost aan een bijdrage. *Volgens het meest recente algoritmeonderzoek
  2. Eigen bijdragen leveren uiteindelijk het meeste bereik op voor het onderwerp dat je onder de aandacht wil brengen. Persoonlijke verhalen scoren het beste.
  3. Post gepubliceerd? Reageer op enkele berichten in je feed.
  4. De beste tijd om te posten is op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag vroeg in de ochtend (liefst vóór 8.00 uur)
  5. Zichtbaar worden op LinkedIn begint gewoon met een eerste stap zetten

De VNCI wil de verborgen verhalen over de chemie meer zichtbaar te maken, zowel kleine als grote verhalen over werken in de chemie, innovatie en duurzaamheid.

Ben jij ook benieuwd hoe je je zichtbaarheid op LinkedIn kan vergroten? Hou onze agenda in de gaten! In het voorjaar 2025 organiseert de VNCI mogelijk een nieuwe reeks workshops in het land.