'Alles in onze winkel heeft een verhaal'
Tekst: Carolien Terlien
Gepubliceerd: 13.06.2024
“De naam Eerlijk Waar! heeft een dubbele betekenis: als in ‘het is ons gelukt!’ én we verkopen eerlijk gemaakte waar. Een merk en product moet goed voelen, bij ons passen en eerlijk geproduceerd zijn. Ik wil weten wie, hoe en waarvan het gemaakt is.
Duurzaamheid heb ik met de paplepel ingegoten gekregen: altijd linnen tasjes, hergebruik van dingen, vegetarisch eten. Toen wij een dochter kregen ging ik daar meer over nadenken. Als kersverse vader was ik behoorlijk gevoelig voor beelden in documentaires van werkende kinderen die bij kaarslicht epauletjes aan het naaien zijn voor dure merken. Dan breekt je hart. Ik wilde dat niet. Ik wil niet dat zij in een wereld leeft waarin ik geld verdien over de rug van iemand anders.
Toen we in 2009 begonnen met Eerlijk Waar! was het nog echt zoeken naar ‘eerlijke’ kleding. Ook de vraag was er nog niet echt. Dat is echt veranderd de laatste jaren. Steeds meer merken komen nu naar ons toe. Zo ook MUD Jeans, het eerste jeansmerk ter wereld met een 100% circulaire broek. Voor de productie van MUD Jeans wordt gebruikgemaakt van mechanische en chemische recycling. Ze recyclen niet alleen hun eigen jeans, maar ook jeans van onze klanten van andere merken. Het is de ambitie om virgin katoen beetje bij beetje te vervangen door gerecycled katoen. Ik ben er super trots op dat wij de flagship store zijn van dit Nederlandse label. Ze zijn écht een pionier.
Om dit soort initiatieven te stimuleren zou je de BTW op eerlijk eten en kleding eraf moeten halen. Daarmee kan je een nieuwe markt creëren. Een spijkerbroek van 30 euro kan eigenlijk niet zonder dat ergens iemand in de keten onder druk staat.
Ik ben een kleine speler. Toch hoop ik anderen te inspireren. Mensen bewust maken dat kleding geen afval is, maar ook bouwstenen zijn voor nieuwe kleding. Dat er een andere mindset komt: ik koop niks meer als het niet gerecycled is, niet te herstellen is of niet teruggegeven kan worden.
Ik kan de wereld niet in mijn eentje veranderen, maar de omgeving om je heen wel beter maken. Mensen die ik spreek, geef ik een verhaal mee. Zo kan je toch invloed uitoefenen. Dat is mijn aandeel in de circulaire keten. Een rimpel in de vijver. Hopelijk wordt die groter.”
Circulaire stappen op de R-ladder
Circulariteit is méér dan alleen de materialentransitie. Het gaat ook om minder, slimmer, bewuster en efficiënter omgaan met materialen en grondstoffen. Daar kunnen we allemaal een bijdrage aan leveren als we de zes circulaire principes van de R-ladder volgen. Caroline, Ernst, Elisah, Jean Pierre en Nicole doen dat al. Lees hun verhalen in het CM-themanummer over de materialentransitie.