Workshop reinigingsproces tankauto's
Op woensdag 17 september spreken we met stakeholders over de knelpunten in de informatievoorziening richting tankreinigers. Ook krijg je een toelichting op het e-ECD-systeem door een expert van ECLIC (European Chemical Logistics Information Council).
Waarom jij erbij moet zijn?
Als verlader, vervoerder of tankcleaner speel je een cruciale rol in het verbeteren van veiligheid en naleving binnen de keten. Jouw input is onmisbaar om tot werkbare afspraken te komen. Bovendien krijg je de kans om best practices te delen en te leren van anderen.
Omdat alle partners een belangrijke rol hebben in dit proces, vragen we je nadrukkelijk om ook de huisvervoerders van je bedrijf én de tankcleaners waar je vervoerders gebruik van maken uit te nodigen. Je kunt ook best practices aanleveren die meegenomen kunnen worden in de workshop. Het definitieve programma volgt na de zomer.
Mocht je best practices hebben, dan hoor ik dat graag, zodat we ze in de workshop kunnen meenemen. Na de zomer volgt het definitieve programma.
Aanleiding
Op 17 oktober 2024 heeft de VNCI je via ledeninformatiebrief L-24-019 geïnformeerd over de media-aandacht van dagblad NRC voor reinigingsbedrijven voor tankauto’s. Zij zouden de wet op het gebied van milieu- en arbeidsomstandigheden veelvuldig overtreden. Er is toen ook geconstateerd dat opdrachtgevers (verladers) in het kader van hun ketenverantwoordelijkheid geregeld tekortschieten bij het borgen van de informatievoorziening richting tankcleaners.
Knelpunten procedure informatievoorziening tankreinigers
De afgelopen tijd heeft de VNCI met diverse partijen gesproken over de concrete knelpunten die opdrachtgevers moeten oplossen en borgen; dit zijn de belangrijkste:
- Veiligheidsinformatiebladen (VIB’s) bevatten essentiële informatie voor tankreinigers om een tankwagen op een verantwoorde wijze te reinigen. Dit gaat vooral om informatie uit de hoofdstukken 2 (classificatie), 8 (persoonlijke beschermingsmiddelen) en 15 (o.a. ecotoxiciteit en afbreekbaarheid).
- De opdrachtgever weet welke vervoerder (subcontractor) het uiteindelijke transport uitvoert en maakt bekend welke tankreiniger de tankwagen gaat reinigen.
- De opdrachtgever deelt voorafgaand aan een reiniging een VIB met een tankreiniger.
- De opdrachtgever verstrekt een geüpdatet VIB aan de tankreiniger.
- Zowel de vervoerder als de tankreiniger heeft een SQAS-assessment met een kwalitatief acceptabel oordeel ondergaan.
Het ultieme doel van deze verbeteracties is dat bedrijven gebruik gaan maken van het elektronische EFTCO Cleaning Document (e-ECD), waarmee bovenstaande knelpunten grotendeels worden opgelost.
Inschrijven is niet meer mogelijk.