Picnic verkoopt in coronajaar meer schoonmaakspullen
Het afgelopen coronajaar heeft opvallende verschuivingen teweeggebracht in de boodschappen die we bestelden, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van online supermarkt Picnic. Met name de verkoop van schoonmaakproducten kreeg een enorme impuls, en dat was te merken in de achterliggende (chemie)waardeketen.
Op basis van honderdduizenden bestellingen maakte Picnic een overzicht van de meest bestelde producten in Nederland in 2020. De sluiting van de horeca en het verplichte thuiswerken zorgden voor opvallende trends. Zo steeg de verkoop van luxe vlees en vis vergeleken met 2019 in extreme mate. Verse oesters gingen bijvoorbeeld 143 procent meer over de digitale toonbank, producten om zelf sushi te maken plusten 95 procent. Er werd ruim twee keer zo veel vers quichedeeg verkocht, bladerdeeg steeg met 134 procent. “Toen het in het restaurant niet meer kon, gingen mensen thuis uit eten. Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, wat chiquere en speciale producten in huis halen”, verklaart medeoprichter Michiel Muller van Picnic.
Bio-ethanol
Behalve dat we meer zelf gingen kokkerellen, zorgde corona er ook voor dat Nederlanders meer gingen klussen en schoonmaken. De verkoop van meubelreiniger steeg met meer dan 100 procent, allesreiniger (spray) met meer dan 82 procent en schoonmaakhandschoenen plusten 76 procent. Muller: “Als je de bestellingen ziet, lijkt hygiëne nog veel belangrijker te zijn geworden dan het al was.” Dit wordt bevestigd door VNCI-lid Maschem, producent van zogeheten surfactants, onmisbaar voor reinigingsmiddelen. “We hebben in 2020 een verhoogde afname gezien van de basischemicaliën die nodig zijn voor de productie van Heath & Care-producten, met een piek in het tweede kwartaal,” vertelt directeur Frank Breugelmans.
Dat de Nederlander tijdens corona meer ging klussen merkte VNCI-lid Sel Chemie aan de toegenomen afzet van terpentine en wasbenzine. Ook verkocht het bedrijf meer lampolie, aanmaakvloeistof voor barbecue en open haard en de kachelbrandstof bio-ethanol. Volgens QHSE-coördinator Youp Berns komt dat omdat we meer aandacht besteedden aan de sfeer in huis.
Poetsen
Ook Hans Razenberg, directeur van de NVZ, de branchevereniging voor importeurs en fabrikanten van was-, reinigings-, onderhouds- en desinfectiemiddelen en schoonmaakmachines, ziet dat in de consumentenmarkt de verkoop van reinigingsmiddelen in 2020 is gestegen. “AISE, de International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products, heeft in januari en in juli onderzoek gedaan naar de waarde van hygiëne bij de Europese burgers, en het zal niet verbazen dat die groter is geworden. Men is dan ook meer gaan poetsen.” Hij wil hierbij wel aantekenen dat schoon niet altijd hetzelfde is als hygiënisch. “Er zijn burgers die regelmatig hun toiletpot met chloor te lijf gaan, maar nooit de klinken of tegels afdoen.” Om die reden is een Europese groep van deskundigen verenigd in de IFH (International Forum on Home Hygiene) nu de campagne ‘9 moments of hygiene’ gestart.